2012. július 16., hétfő

Cover 0

Ez a formáció az egyik legegyszerűbb defense felállás. Olvasása is rendkívül könnyű, mivel a pályán mindkét safety a boxba lép fel. A cover 0 legalapvetőbb tudnivalója, hogy emberezéses védelem, tehát a védők nem területet, hanem embert fognak. Klasszikus pro felállásnál a Strong Safety embere a Tight End.A Free Safety fogja a gyenge oldali Backet, a Sam pedig a másikat.
Cover 0

A felállás jellegzetessége, hogy a Cornerback az elkapó belső vállára áll fel és onnan a pálya széle felé tereli a receivert. Irányító szempontból rengeteg finomsággal kecsegtet ez a felállás, ha tudjuk, mi a csapatunk erőssége, illetve az ellenfél gyengéje. Amire nagyon kell figyelni, hogy rendkívüli blitz áradatattal találhatjuk magunkat szembe. Ha a TE route-on van, 5 blokkolóra juthat 6 defense játékos, ami nem kecsegtet a legjobb opcióval.

Ilyenkor lép életbe a hot read rendszer. Lényege, hogy az irányító és a receiver is figyeli a potenciális bitzeket. Innentől kezdve edzői felfogás kérdése, hogy az elkapó és az irányító mit reagál adott esetben. Ennek a legnagyobb hátránya amatőr szinten, hogy a heti 2-3 edzés sokszor nem elegendő ahhoz, hogy igazán keményen tudjunk vele operálni, de enélkül nagyon nehéz helyzetbe kerülhet egy-két csapat a cover 0 ellen.

Természetesen nem ez az egyetlen menekülő út a cover 0 veszélyei elől. Több gyenge pontja van ennek a felállásnak. Imént írtam, hogy a corner a receiver belső vállán áll. Ez azért van, mert belülről senki nem fogja segíteni a munkáját, így csak kifelé terelheti potenciális célpontunkat. Ebből adódik, hogy kívülről könnyen verhető, ha a két szélső elkapónk, X és Y rendelkezik a megfelelő sebességgel. Ha a corner loose, vagyis laza coverage-ben van, akkor a köztük levő távolság miatt egész nap mehet a hook route. Press coverage esetén a corner fellép az elkapó szájába és jammeléssel megpróbálja megbontani az időzítést, ezáltal szétzilálni a rövid passzokat.

Másik variáció lehet a különböző mesh, smash passz conceptek.
A smash koncepciójú játékokban különböző break pointok, vagyis olyan pontok vannak, ahol a célpontunk kitámasztás után változtat irányt. Mivel a védő az emberünket követi, ezért mindig csúszásban lesz. Nagyon fontos, hogy ilyen játékoknál már a labdának a levegőben kell lennie a break point előtt, hogy ne csússzunk le a játékról. A mesh koncepcióknál ez különböző crossing route-okkal van megtoldva, ami szintén gyilkos a cover 0 ellen, mivel cornernek egy egész pályán keresztül kell követnie a receivert, amit nagyon nehéz megoldani. Ha ez sem lenne elég, akkor itt jön képbe még a Running Back is, aki sokszor kedvező helyzetben lesz a boxból kilépő Linebackerrel szemben.
Mesh Concept

Amire még érdemes odafigyelni, hogy a pálya középső mély területe teljesen üres. Ha nem agresszív a defense playhívása és van idő a zsebben, meg kell várni, míg kialakul néhány hosszabb játékot magában rejtő szituáció és meg is lesz a big play. Az már csak hab a tortán cover 0 ellen, ha az irányító agilis, mivel a szétszóródó védők miatt óriási területek nyílnak meg, amit ki kell használni.

Összegezve ezt a védelmet, manapság nem túl gyakori felállás, mivel nagyon sok gyenge pontja van és olyan emberek kellenek hozzá, akik rendkívül agilisek és olyan koordinációval, plusz sebességgel bírnak, ami által az az érzése támad az embernek, hogy folyton a nyakunkon vannak.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése